En person sedd bakifrån som tittar på Alltid öppet-appen i sin mobil

Ännu enklare för patienter att möta vårdcentralen

Vårdcentralerna som drivs i Region Stockholms regi samarbetar för att öka tillgängligheten och erbjuda videomöte med läkare varje dag året om klockan 7-21. Den första september byter tjänsten i appen Alltid öppet namn till Vårdcentral online.

Den uppskattade möjligheten att boka videomöte med läkare i appen Alltid öppet byter den första september namn från Husläkarmottagning online till Vårdcentral online. Namnbytet gör det ännu enklare för patienter att förstå vad tjänsten innebär. Målet är att göra vården ännu tillgängligare.

Bakom Vårdcentral online i appen Alltid öppet står alla vårdcentraler som drivs i egen regi av Region Stockholm. Genom att de regiondrivna vårdcentralerna hjälps åt att bemanna tjänsten kan de erbjuda hög tillgänglighet även när vårdcentralerna är stängda. Tjänsten Vårdcentral online erbjuder videomöte med läkare i appen Alltid öppet varje dag året om, klockan 7-21.

- Tillsammans kan vi erbjuda generösare öppettider än vad våra enskilda vårdcentraler klarar var och en för sig, säger Jeanette Skantz Holmberg, verksamhetschef för Vårdcentral online och Huddinge vårdcentral.

Tryggare och smartare

Patienter som är listade på en regiondriven vårdcentral möter en kollega till sin ordinarie läkare i videomötet. Läkaren i videomötet arbetar efter samma rutiner och använder samma journalsystem. På så vis kan den ordinarie läkaren ta del av journalanteckningar och fortsätta behandlingen om det behövs. Det ger hög patientsäkerhet och innebär en trygghet för patienten. För den regiondrivna vården innebär det att resurserna används lite smartare.

- Om läkaren i videomötet bedömer att vården behöver träffa patienten kan läkaren skriva en remiss till patientens ordinarie vårdcentral, eller till annan vårdgivare om behovet finns. Vi hjälps åt kring patienten, säger Jeanette Skantz Holmberg.

Läs mer om hur man använder tjänsten

Se vilka de regiondrivna vårdcentralerna är

Publicerad 2022-09-01